onsdag 20 juli 2011

I svunna tider..




Igår var det kulturtisdag!

Då var jag, min syster-/guddotter och mina föräldrar några mil utanför stan och tittade på "Svensbylijda" ( eller Svensbyliden för er som inte kan Pitemål ).

Det är ett område som bevarats av hembygsföreningen i Svensbyn och tisdagar under sommaren håller de öppet och visar bland annat hur man malde mjöl med en vattendriven kvarn, hur man sågade, bakade bröd, tvättade och allmänt levde på den tiden.
För mig, som har en liten förälskelse i 1700- och 1800 talet, så var det underbart att gå runt och se på och i gamla byggnader, se gamla kläder och fotografier och livet " förr i världa".

Om ni får möjlighet, så åk dit och titta! Ät palt, schlobben, fika eller bara var!!

Later!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och lämna gärna en liten rad eller två så att jag vet att just DU varit här!
Kram Elin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...